Op 21 maart 2019 is de Stichting Westland Fairtrade opgericht. Door een groepje vrijwilligers wordt er, na vijf jaar wachten, hard gewerkt om voor de gemeente Westland het predicaat Fairtradegemeente te behalen. In een Fairtradegemeente zorgen inwoners, kerken, winkels, bedrijven en de lokale overheid samen voor meer eerlijke handel. Dat doen zij door het gebruik van Fairtrade producten.

Op maandag 27 mei heeft wethouder Karin Zwinkels, voor de tweede keer sinds 21 maart, Fairtradecertificaten uitgereikt aan een aantal organisaties en bedrijven die Fairtrade een warm hart toedragen. Het gezelschap dat een certificaat ontving, was heel divers: namelijk Historische Druivenkwekerij Sonnehoeck, Wereldwinkel Naaldwijk, WestlandTheater de Naald, Ontmoetingskerk Naaldwijk, Bureau Daan, GroenLinks Westland en Levoplant.
De uitreiking vond plaats tijdens een gezellige bijeenkomst in de Historische Druivenkwekerij Sonnehoeck, Kwintsheul. Er was een korte presentatie over Fairtrade in het algemeen en Fairtradegemeenten in het bijzonder. Nadat ieder een certificaat had ontvangen, werd er een Fairtrade drankje en een hapje geserveerd. Tot slot was er nog een rondleiding door de druiventuin, die uniek is in zijn soort, als druiventuin èn als Rijksmonument.
Er zijn nog wat bedrijven en organisaties nodig die Fairtrade producten (koffie en thee) gaan gebruiken, maar als de huidige trend zich voortzet, kan de titel in juni worden aangevraagd en wordt de gemeente Westland eindelijk een Fairtradegemeente.

IMG 4131 (2) kl