Als iemand gestorven is, moet er door de nabestaanden vaak heel veel geregeld worden. Soms zal de overledene zelf al dingen hebben vastgelegd of zijn wensen hebben besproken, maar ook dan blijft er nog veel te regelen over. De eerste die je daarbij helpt is meestal de uitvaartverzorger.

De voorbereiding op de uitvaart vraagt goede zorg en veel aandacht. Je wilt een goede, waardige, bij hem of haar passende uitvaart verzorgen. De kerk kan en wil daarbij helpen.

In de kerk gaat het over leven, liefde, vreugde, maar ook de dood en het verdriet worden niet verzwegen. Er is ruimte om stil te staan bij de dood, om verdriet met elkaar te delen, om het gemis uit te spreken. Maar we geloven ook dat de dood niet het laatste woord heeft. Daarom vertrouwen we de gestorvene toe aan God, in het vertrouwen dat hij of zij geborgen is in Gods hand.

De voorganger spreekt met de nabestaanden over de overledene, over wat hij of zij voor hen betekend heeft en over de invulling van de afscheidsdienst.De uitvaartondernemer beschikt over de contactgegevens van de kerk en de predikanten.

Als je meer wilt weten of een gesprek wilt, kun je zelf contact opnemen met de wijkpredikant: