De_brede_en_de_smalle_weg.jpg‘De brede en de smalle weg’ is bekend geworden door de prent van Charlotte Reihlen. Deze Duitse leefde in de 19e eeuw en behoorde tot de Lutherse kerk. De prent is gebaseerd op een verhaal uit de Bergrede. In Mattheus 7 staat onder meer: “Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.

Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.” De afbeelding van de brede en de smalle weg paste in het wereldbeeld dat ouderen onder ons nog hebben meegemaakt. Popmuziek, de kermis, de bioscoop: dat waren zaken van de brede weg. Dat was werelds, daar bleef je bij weg. De brede weg leidde naar het verderf, de smalle weg bracht redding. Dit beeld begon later te wringen. Hoe kijken wij nu naar de afbeelding van de brede en de smalle weg. Heeft het ons nog iets te zeggen?

We komen 11 en 25 oktober om 20.00 uur in de Herberg van de Oude Kerk bij elkaar en Neeltje Reijnders heeft deze avond de leiding.