VLTngc613.jpgHet eerste geplande Praatcafe in maart kon door ziekte van de gastspreekster op het laatste moment niet doorgaan. Dat was jammer maar ieder nadeel heeft zijn voordeel: je kunt nu alsnog het eerste Praatcafe bijwonen. Hou je van een praatje met een drankje en mag het ook ergens over gaan? Kom dan vrijdagavond 19 april naar PAX (Verdilaan 2b, naast de Naald). Van 20.00 uur tot 21.30 uur is sterrenkundige Peter Barthel te gast. Na afloop is er in de gezellige ruimte van PAX gelegenheid voor verdere ontmoeting onder het genot van een drankje.

Als actief lid van de Protestantse kerk voelt Peter Barthel het als zijn plicht zijn wetenschappelijke kennis door te geven aan anderen. Voor hem geldt dat wetenschap en geloof samen kunnen gaan. Tijdens het 400-jarig bestaan van de Rijksuniversiteit Groningen stelde een 7-jarig jongetje de vraag: ‘bestaat God?’ Deze brief kwam terecht op het bureau van Peter. Hij beantwoordde de vraag, verwerkte zijn antwoord in een lezing en schreef er een boek over. Hierin zet hij helder uiteen hoe hij als wetenschapper – dagelijks bezig met het heelal en de nietigheid van de aarde – aankijkt tegen God, religie en de rol van de kerk in onze moderne samenleving.