Wegwijzer naar Toekomst Heden VerledenStand van zaken

Commissie Ontmoetingskerk - Oude Kerk

De commissie komt weer op 8 maart bij elkaar. We denken na over wat wij van de gemeente willen weten over het samen kerken. We willen een enquêteformulier samen stellen om dit op een goede manier te kunnen bevragen. Natuurlijk houden wij onze oren en ogen goed open voor signalen die we nu al opvangen..

Commissie Kerkzijn in 2035

De antwoorden die wij hebben gekregen op de vragen die gesteld zijn aan een aantal groepen/commissies binnen onze kerk zijn inmiddels verwerkt en besproken.
De antwoorden zijn divers, enkele opmerkingen die er uitspringen zijn:
Doorgaan met verbinding – aandacht – inspiratie
Gemeente zijn van jong en oud, nu de invulling nog!
Kerk is meer dan alleen de zondagse invulling
Investeer in relaties en communicatie
Met en door jongeren!
Pastorale aandacht door bezoekjes, kaartjes e.d.
Opstarten van gesprekgroepen
Activiteiten moeten relevant, verbindend, inspirerend, samen met… zijn.

Dit zijn maar enkele opmerkingen die gegeven zijn door de bevraagde groepen en de commissie zelf. Er zijn er nog veel meer. Lydia Roosendaal gaat het rapport schrijven, dat zal geen makkelijke opgave zijn. Daarna gaat de commissie dit bespreken en beoordelen.
Het plan is om eind maart/april een rapport aan de kerkenraad voor te leggen en hier een aantal aanbevelingen in te doen voor nader onderzoek.

Commissie Planologie

De commissie heeft het aantal opties van acht mogelijkheden teruggebracht tot vier opties.

Deze zijn:

• Gedeeltelijke verkoop Anjerlaan en restant nieuw bouwen met of zonder appartementen. Dit nader beoordelen.
  • Verregaande samenwerking met de Oude Kerk en daar (gezamenlijk) gaan kerken. Hier is uiteraard de Oude Kerk bij nodig. Gedeeltelijke verkoop Anjerlaan en hier een zalencentrum realiseren.
  • Complete nieuwbouw in de Verdizone, nabij of op het parkeerterrein van AH. Kerken in de Oude Kerk. Anjerlaangebied verkopen. Ook hier is de Oude Kerk bij nodig.
  • De Binnenhaven verbouwen tot een zalencentrum met een grote zaal om te kunnen kerken. Het Anjerlaangebied verkopen. Ook voor deze optie is een grotere samenwerking met de Oude Kerk aan te bevelen.

Het mag duidelijk zijn dat we er nog niet zijn en dat er veel verschillende opties open liggen ter nadere bestudering.

Deze gaan wij nu verder beoordelen/uitwerken/doorrekenen. Wij hopen de opties daarna verder te kunnen nivelleren.

Oude berichtgeving over Kerk en de Toekomst kunt u vinden op de site.

Voor meer informatie, of tips kan je contact opnemen met Jan Kuijvenhoven 06 53 169 418.

Jan Kuijvenhoven